Manusia Berpenyakit Hati

Assalamualaikum.

Ada kawan tanya aku, kenapa la wujud manusia yang tak senang tengok orang lain ni? Kawan aku tu, dia bukannya lawa (bahkan dia rasa hidungnya penyek lagi), bukan jugak anak datuk mana-mana… dan bukan jugak pelajar genius.

Ada pulak mak cik yang duduk berjiran dengan aku ni, dia disihir sebab orang cemburu dia ada hubungan yang baik dengan anak dia.

What?? You got children it is your responsibility and obligation to do good and make them happy. Kenapa mahu marah?

Human beings getting really weird with their penyakit hati.

Of course aku jugak menghadapi benda yang sama sedangkan I live my own way, abide by the rule of Allah swt and Rasulullah… aku tak kacau pakwe orang, aku tak kacau adik atau abang orang lain… still there people cannot see me happy.

Betullah Allah kata manusia yang sebegini ni ada penyakit hati…

Aku rasa orang yang ada penyakit hati ni mesti muka dia tak lawa. Dah asyik memikirkan kerja untuk menjahanamkan orang je.

Alhamdulillah Allah bagi aku kefahaman dan cara nak mengatasi orang yang ada penyakit hati ni.

Nak jeles-jeles sangat, aku malas nak layan. Itu nombor satu.

Nak main kasar hantar benda bagai… mohon perlindungan dengan Allah sebab Dia je yang boleh melindungi kita. Dan mintak juga dengan Allah semoga kita dijauhkan daripada mendapat penyakit hati yang sama. Kalau Allah izinkan benda-benda pelik tu berlaku, maksudnya itu adalah qadha yang seharusnya kita tak perlu persoalkan. Ada hikmah la Allah bagi ujian.

Kalau dia nak go public dengan ketidaksenanganhatinya kat laman sosial mana-mana, biarkan dia terus menyalak bukit… kalau kita react dia lagi suka. Sebab objektif dia memang nak suruh kita marah.

 

Leave a Reply

